Kunstmatige intelligentie: bekijk kansen én de risico’s!
We zien dat AI op de werkvloer steeds meer nieuwe oplossingen oplevert. Ook voor personeelswerving en andere HRM-taken geeft dat zeker interessante mogelijkheden. Maar het heeft ook risico’s. Hoe moeten organisaties hiermee omgaan? Vanuit mijn twee inhoudelijke specialismen (Innovatie & ICT én de Arbeidsmarkt) werd ik gevraagd hierover een artikel te schrijven voor een magazine over de arbeidsmarkt.
Veel impact AI op arbeidsmarkt en HRM
De arbeidsmarkt en werving & selectie worden al sterk beïnvloed door de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). In 2024 boden alleen in de Benelux maar liefst 230 leveranciers geavanceerde recruitmenttechnologieën aan, waarbij AI een rol speelt. Zulke systemen kunnen organisaties helpen bij het identificeren van ‘de ideale kandidaat’, schrijven van vacatureteksten en bijvoorbeeld het testen van hun vaardigheden. Ze kunnen ook helpen om diversiteit en inclusie in organisaties te bevorderen. Er zijn bijvoorbeeld tools die helpen bij het schrijven van inclusieve (vacature)teksten, benaderen van (nieuwe) groepen kandidaten of bij het filteren van irrelevante persoonskenmerken uit cv’s.
Dat biedt dus kansen, maar het is ook oppassen. Kunstmatige intelligentie kan vooroordelen en discriminatie (onbewust) ook versterken! Op verzoek van het arbeidsmarkt magazine VoorWerk schreef ik een artikel over de mogelijkheden, risico’s en hoe je daarmee om moet gaan. Eerder schreef ik ook al de uitgebreide inhoudelijke whitepaper AI bij recruitment, die je nog steeds gratis kunt downloaden. Jawel, zonder je e-mailadres of andere gegevens achter te laten.
Omgaan met AI op de werkvloer
Een belangrijke conclusie van de whitepaper en het nieuwe artikel is dat je bij elke toepassing van AI goed moet kijken welke risico’s dit kan opleveren. Zeker als het gaat om werkprocessen die beslissen over mensen. Ik sprak hier onder andere over met onderzoeker, filosoof en docent Hans de Zwart van de Hogeschool van Amsterdam. Als filosoof houdt hij zich bezig met de ethiek en filosofie van technologie en doceert hij ethische vakken zoals Digital Driven Business. Dat leverde een aantal mooie inzichten en uitspraken op.
Bijvoorbeeld over de zorgvuldigheid met AI op de werkvloer als je de kansen wilt beïnvloeden. “Je kunt hiervoor geen standaard checklist aflopen. Je kunt de kansen alleen benutten als je de risico’s goed in beeld hebt. Anders is de kans groot dat het misgaat. Er wordt dan vaak gezegd dat werving en selectie uiteindelijk ‘mensenwerk’ blijft, maar het gevaar is dat mensen misschien wel de kandidaat kiezen, maar niet de afvallers. En het is nu al vaak de machine die hen kiest.” Aldus een van zijn citaten in het artikel.
Nuttige tool voor organisaties
Om zorgvuldig om te gaan met AI op de arbeidsmarkt en bij werving en selectie heeft eerder onderzoek van De Zwart een discussietool opgeleverd die betrokkenen in organisaties helpt nadenken over zinvol en verantwoord gebruik. Deze AI in Recruitment (AIR) discussietool is online gratis beschikbaar. Hij laat gebruikers nadenken over wat voor hun organisatie eerlijke en rechtvaardige selectie is. Maar ook hoe je zeker weet dat de technologie werkt en ook goed blijft werken.
Hier lees je het volledige van VoorWerk online:
Benut kansen AI, maar breng wel de risico’s in beeld
OOK INTERESSANT:
ChatGPT maakt tekstschrijvers nog belangrijker
Inclusieve teksten schrijven: let op de onbewuste gevoelskleur