ChatGPT jouw tekstschrijver?

Gaat ChatGPT tekstschrijvers vervangen? Of juist niet?!

ChatGPT maakt echte tekstschrijvers nog belangrijker

Gaat ChatGPT de tekstschrijver vervangen? Dit vragen veel bedrijven zich af nu we overspoeld worden met berichten over deze ‘AI tekstschrijver’ en andere slimme technologie die eraan komt. Als tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven over Innovatie & ICT. Hierdoor schrijf ik ook al jaren over de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) op de werkvloer.

De nieuwe hulpmiddelen gaan bedrijven én tekstschrijvers vooral ondersteunen bij hun werk. Dat is volgens mij goed nieuws voor (bijna) iedereen.

Wat kan ChatGPT van tekstschrijvers overnemen?

Als tekstschrijver voor Innovatie & ICT schrijft Eric al jaren over kunstmatige intelligentie (AI).

ChatGPT, Googles Gemini en andere AI tools nemen zeker kleine stukjes van het tekstschrijven in organisaties over. Dit zijn vooral de standaard, niet-onderscheidende onderdelen. Als tekstschrijver vind ik het alleen maar prettig dat ik die verplichte, emotieloze onderdelen niet meer zelf hoef te schrijven. Dat zijn de onderdelen die je nu vaak ook even ‘ergens’ kunt opzoeken. Die ondersteuning gaan we ook terugzien in softwareprogramma’s zoals tekstverwerkers. Ik gebruik ChatGPT nu ook als ondersteuning van mijn research. Bijvoorbeeld om relevante onderzoeken over bepaalde onderwerpen snel boven water krijgen. Dat gaat sneller dan zelf googelen.

Maar wie gaat de standaard onderdelen straks goed redigeren en integreren in de rest van uw teksten? Het geheel moet immers wel het eigen verhaal van uw organisatie zijn. Daar ligt een belangrijke taal voor de échte menselijke tekstschrijver.

Tekstschrijvers en copywriters worden belangrijker

Mijn voorspelling is dat goede tekstschrijvers en copywriters de komende jaren alleen nog maar belangrijker worden! Want het meer hoogwaardige en onderscheidende schrijfwerk – wat ChatGPT niet écht gaat kunnen – wordt alleen nog maar belangrijker. Zeker omdat goede (onderscheidende) communicatie ook steeds belangrijker wordt. Als tien bedrijven hetzelfde verhaal al vertellen, willen alle anderen iets wat hen onderscheidt. Dat is altijd zo geweest en zal ook zeker zo blijven. Daarvoor worden tekstschrijvers niet vervangen. Hierin zit een belangrijk deel van de kracht van een copywriter.

In mijn eigen werk ben ik vooral onderscheidend omdat ik creatieve teksten én strategische teksten schrijf. Vooral voor die combinatie kloppen opdrachtgevers bij mij aan (naast mijn inhoudelijke specialismen). Voor tekstschrijvers wordt het wel belangrijker om goed na te denken over hun eigen toegevoegde waarde. Maar dit geeft ons vak alleen maar meer verdieping en dit maakt het wat mij betreft nog veel interessanter. Voorspelbare standaard teksten schrijven voor productbeschrijvingen, handleidingen, sportverslagen of bijvoorbeeld juridische documenten zullen weinig tekstschrijvers missen. Voor het schrijven van computercode is het ook heel handig! Ik heb ChatGPT ook wel eens een songtekst, gedicht of haiku laten maken. Het resultaat is grappig, maar zeker geen blijvertje of een tekst die de gevoelige snaar raakt.

Hier komt ook meteen een advies uit voort voor alle organisaties die tekstschrijvers en copywriters nodig hebben: wees zuinig op ze! Want goede tekstschrijvers zijn al best schaars en hoe hoogwaardiger het werk wordt, hoe schaarser zij worden. Zie ook deze 7 tips om een goede tekstschrijver te vinden.

Pas op met ChatGPT voor SEO!

Pas op met ChatGPT of Bard voor SEO!

En dan meteen een waarschuwing. Onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde tonen is altijd een belangrijke communicatiebouwsteen geweest. Dat blijft zo en het wordt bij online communicatie extra versterkt. Zoekmachines zoals Google willen hun gebruikers namelijk vooral unieke eigen resultaten tonen en geen ‘duplicate content’ zoals gekopieerde en standaard teksten. Wie dat wel gebruikt, daalt direct flink in de zoekresultaten en wordt dus minder snel gevonden.

En andersom! Wie unieke eigen webteksten heeft die zoekmachines (vooral in samenhang) goed begrijpen, stijgt in de zoekresultaten. Zoekmachines kunnen nu al zien welke teksten door ChatGPT, Bard of alternatieve tools gemaakt zijn. Daarmee krijgt je website al meteen ‘strafpunten’. Daardoor kun je hard kelderen in de ranking van zoekmachines! Wees hier dus voorzichtig mee voor webteksten! En kijk goed welke stukjes tekst misschien wel gegenereerd kunnen worden en hoe ze daarna geredigeerd en geïntegreerd kunnen worden tot ‘unieke’ eigen teksten. Lees hier meer over andere voordelen en nadelen van ChatGPT. Dit geldt ook voor Googles Gemini.

Gratis whitepaper over AI

Gratis whitepaper over AI.

Door mijn inhoudelijke specialisme als tekstschrijver voor ICT & Innovatie heb ik de afgelopen jaren al veel geschreven over AI. Ik schreef bijvoorbeeld deze whitepaper over de (on)mogelijkheden van AI bij personeelswerving. Hierin staan veel achtergronden die ook voor de toepassing van kunstmatige intelligentie op andere gebieden relevant zijn, zeker als het gaat om de impact op mensen. Een belangrijke conclusie bij nieuwe AI ontwikkelingen is altijd dat de mogelijkheden op voorhand worden overschat. Met in het begin bovenmatig veel aandacht voor de potentiële ‘gevaren’. Dat was bij de uitvinding van het mes, de auto of de ‘blockchain’ niet anders.

Tegelijkertijd worden de menselijke rol en invloed vaak onderschat, alsof ‘robots de wereld overnemen’. Dat is niet het geval. Verdergaande kunstmatige intelligentie is wel aanleiding voor ethische discussies en voor nieuwe wet- en regelgeving, maar daar wordt ook al hard aan gewerkt. De contouren voor de nieuwe Europese wetgeving zijn bijvoorbeeld ook al zichtbaar (zie ook de zojuist genoemde whitepaper). Daarmee kunnen mensen (en bedrijven) aan de slag om de technologie in ons voordeel te gebruiken.

OOK INTERESSANT:

AI op de werkvloer: bekijk de kansen én de risico’s