Ghostwriter inhuren: tekstschrijver met ‘jouw naam’

Wil je een ghostwriter inhuren? Dat kan! Als ghostwriter tekstschrijver en copywriter heb ik jarenlange ervaring met het schrijven van Nederlandse teksten namens anderen. Bijvoorbeeld voor hun columns, blogs (ook met SEO), artikelen of boeken. Ik kruip in de huid van opdrachtgevers en vertaal hun boodschap en verhaal naar rake woorden voor de doelgroep(en). Dat vereist niet alleen speciale vakkennis als tekstschrijver, maar vooral gevoel voor mensen. Vooral door die competentie werk ik graag als ghostwriter.
Wat is een ghostwriter?

Wat is een ghostwriter? Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld. Een ghostwriter tekstschrijver schrijft teksten namens anderen. Niet de naam van de uitvoerend auteur komt eronder, maar die van de opdrachtgever. Je ziet het niet en er wordt vaak niet heel openlijk over gesproken, maar een schaduwauteur inhuren gebeurt heel vaak! Bijvoorbeeld door bekende mensen, directeuren, specialisten of vakmensen met een sterke visie of een verhaal dat zij willen delen met anderen. Bijvoorbeeld in een column of blog, als speech of als artikel in een boek.
Waarom een ghostwriter inhuren?
Als je een visie, verhaal of boodschap wilt delen met jouw naam eronder, kan een ghostwriter inhuren interessant zijn. Dit zijn veelgenoemde motieven van mijn opdrachtgevers:
1. Het moet professioneel op papier
Veel mensen kunnen best aardig schrijven. Maar jouw verhaal écht goed en aantrekkelijk ‘op papier’ zetten voor je doelgroep(en) blijft toch een vak apart. Vaak kan het korter, aantrekkelijker en treffender. Bij een column, blog of een boek vereist dat ook steeds andere schrijfkwaliteiten. Daarom wordt vaak een professionele tekstschrijver ingehuurd.
2. Grote drukte, beperkte tijd
Als je een blog, column of boek wilt (laten) schrijven, is dat vaak niet je kernactiviteit. Dat doe je ‘erbij’, terwijl je vaak toch al druk bent en de tijd beperkt is. Dat geldt zeker voor bekende personen, CEO’s en topspecialisten. Dan moet je keuzes maken. Teksten laten schrijven door een ghostwriter biedt uitkomst. Gewoon met jouw naam eronder. En ondertussen besteed jij jouw kostbare tijd aan jouw eigen specialiteit.
3. Hoog uurtarief opdrachtgever
Als beperkte tijd of de gewenste kwaliteit en professionele uitstraling geen zwaarwegend motief zijn, kan ook je eigen uurtarief tellen. Het uurtarief van je ghostwriter is mogelijk lager. Plus: hoe lang werk jij eigenlijk aan die column of blog? Je ghostwriter is als ervaren auteur misschien ook wel een stuk sneller en dus goedkoper. Lees hier: Wat kost een tekstschrijver?
4. Er moet veel geschreven worden
Als je regelmatig teksten schrijft voor columns, whitepapers, blogs of bijvoorbeeld als bijdrage aan een boek, dan gaat daar veel tijd in zitten. Zeker als dit bijvoorbeeld is voor de contentstrategie van jouw organisatie. Dan moeten er ook regelmatig kwalitatieve stukken geschreven worden. Eén column en bijvoorbeeld twee blogs per maand klinkt vooraf misschien niet veel, maar dat is het in de praktijk vaak wel. Ook dan biedt een vaste ghostwriter tekstschrijver biedt uitkomst!
5. Dat boek komt er steeds maar niet
Er zijn veel mensen met een goed idee voor een boek. Maar het gaat om de professionele uitvoering. Als je daar ook ‘steeds niet aan toe komt’ of je eerste concept niet verder kunt ontwikkelen, kan ik dit als ghostwriter voor je doen. Ook door bijvoorbeeld een deel van de teksten te redigeren en aan te vullen op basis van interviews of research. Met een slimme rolverdeling kan dat vaak efficiënt (en dus zonder hoge kosten) worden uitgevoerd.
Ghostwriter Nederlands met persoonlijke kennismaking

Ik schrijf als ghostwriter vooral in het Nederlands. In het Nederlands heet dit ook wel: ‘schaduwauteur’. Vooral omdat de schrijver in de schaduw van zijn opdrachtgever blijft staan.
Goede tekstschrijvers zijn schaars. Dat geldt zeker voor schaduwauteurs. Want naast de vakkennis als tekstschrijver of copywriter is vooral mensenkennis vereist. Zodat jouw auteur je snel aanvoelt en begrijpt wat je eigenlijk wilt zeggen. Dat is vakmanschap, maar je moet ook bij elkaar passen. Daarom hecht ik veel waarde aan een persoonlijke kennismaking. Dan weet je al snel of ‘de klik’ er is. Zoek je een Nederlandse ghostwriter, dan adviseer ik sowieso een specialist van de landelijke beroepsvereniging van tekstschrijvers (Tekstnet). Daar zijn ook enkele gespecialiseerde ghostwriter tekstschrijvers te vinden, waaronder ikzelf.
Hoe werkt het precies?
Sinds 1999 werk ik regelmatig als ghostwriter tekstschrijver voor verschillende opdrachtgevers. Meestal langdurig vanuit duurzame samenwerking en soms voor een eenmalig project. De exacte aanpak verschilt per situatie, met het begint altijd met een persoonlijke kennismaking. Als de juiste klik er is, bespreken we de strategie. Hierover kan ik ook adviseren als communicatieadviseur.
Daarna stemmen we de inhoud en boodschap af. Vaak op basis van (telefonische) interviews, soms aangevuld met schriftelijke input of research door mijzelf. Ik maak een concept en leg dat aan jou voor. We bespreken je feedback en eventuele aanvullingen en ik rond de tekst af. Voor je het weet, staat jouw verhaal aantrekkelijk online of op papier met jouw naam eronder. Zonder dat je zelf ook maar een letter hoeft te typen.
