Tekstschrijver whitepaper: voor jouw content creatie
Tekstschrijver nodig voor een whitepaper? Als zelfstandig tekstschrijver en copywriter help ik mijn opdrachtgevers met kwalitatieve content creatie door het schrijven van whitepapers, blogs en bijvoorbeeld filmscripts. Altijd vanuit de inhoud, strategie en gericht op een aantrekkelijk eindresultaat waar de doelgroep echt iets aan heeft.
Wat is een whitepaper?
Content creatie? Een e-book? En… wat is een whitepaper? Die vragen worden mij als freelance tekstschrijver vaak gesteld. Ik leg het je hier kort uit. Een whitepaper (letterlijk: witboek) is een inhoudelijk document of rapport dat de lezer helpt met praktische informatie. Om zelf iets te bereiken of een belangrijke beslissing te nemen. De omvang ligt globaal tussen de 7 en 20 pagina’s. Dat is ook afhankelijk van de vormgeving. Er zijn hele inhoudelijk whitepapers met veel tekst en varianten die door hun vormgeving meer ogen als een (digitaal) magazine of een praktische brochure.
Voor hun marketing en sales gebruiken bedrijven whitepapers als marketinginstrument voor hun content creatie. Soms noemen ze het een ‘e-book’. Dat is nogal een verwarrende term, want boeken die je leest met een e-reader heten ook al zo.
Waarom content creatie?
Veel bedrijven zijn in hun marketingstrategie overgestapt van het ‘zenden’ van hun verkoopboodschap naar het delen van kennis. Vooral in de zakelijke markt (B2B). Door het beschikbaar stellen van kennis en praktische informatie komt de doelgroep naar hen toe.
Bedrijven delen hiervoor informatie als ‘content’ zoals whitepapers, blogs of bijvoorbeeld korte films. Zo profileren zij zich als expert of kennispartner (thought leader). Een goede contentstrategie vereist een contentagenda en gaat vaak samen met SEO (zoekmachine optimalisatie). Met beide onderdelen help ik opdrachtgevers als SEO tekstschrijver.
Tekstschrijver whitepaper: zo werkt dat
Wil je een whitepaper laten schrijven? Dat kan! Wat kun hier hiervan verwachten? Als gespecialiseerde Tekstschrijver whitepaper maak ik de beoogde documenten in nauwe samenwerking met opdrachtgevers of met een grote mate van zelfredzaamheid. Soms krijg ik input aangeleverd en vaak houden we één of enkele (telefonische) interviews om de inhoud en insteek te bepalen. Waar nodig doe ik zelf aanvullende research.
Binnen de bepaalde strategie schrijf ik een concept. Ik kijk sterk hoe we de lezer een handig en praktisch document kunnen presenteren. Daarvoor maak ik bijvoorbeeld een stappenplan, checklist, handige lijstjes of een reeks uitgewerkte tips. De opdrachtgever leest het concept en geeft feedback. Meestal is één inleesronde genoeg. Ik verwerk de feedback en zet de laatste puntjes op de ‘i’ in de eindredactie. De tekst is af!
Whitepaper laten vormgeven
Als opdrachtgever kun je de whitepaper zelf (laten) vormgeven, maar je kunt dit ook overlaten aan een vormgever van mijn communicatiebureau. Hier zijn eventueel ook fotografen of bijvoorbeeld illustratoren beschikbaar. Van een whitepaper kan ik zelf vaak ook meteen een of meerdere blogs schrijven.
Whitepaper redigeren
Heb je voor content creatie altijd een gespecialiseerde Tekstschrijver whitepaper nodig? Nee hoor. Als je zelf een goede basis kan schrijven, kan ik ook een whitepaper redigeren. Met goede eindredactie krijg je een professioneel eindresultaat. Afgestemd op je doelgroep(en), strategie en een eventueel vormgevingsconcept. Bij het redigeren van een whitepaper kijk ik niet alleen naar de taal, maar zorg ik ook voor een aantrekkelijke tekst. Als professioneel tekstschrijver en eindredacteur kan ik vaak meer zeggen met minder woorden. En aantrekkelijke koppen, tekstkaders of quotes op de juiste plek maken vaak ook een groot verschil.
Over werkelijk alles!
Ik kan werkelijk over alles een whitepaper schrijven. Het onderwerp hoeft dus niet te passen bij mijn inhoudelijke expertise. Maar soms is dat wel handig. Dit zijn mijn specialismen:
Voorbeelden
Meer voorbeelden van whitepapers vind je in het nieuwsoverzicht. Wil je meer zien van mijn werk als ‘Tekstschrijver whitepaper’, stuur dan even een e-mail. Dan stuur ik je spoedig enkele relevante voorbeelden.
TIP! LEES OOK DE BLOG:
Contentcreatie in de praktijk