Wat kost een tekstschrijver?

Wat kost een tekstschrijver of copywriter?

Wat kost een tekstschrijver of copywriter? Dit zijn de tarieven voor 2020.

Wat kost een tekstschrijver? Die vraag houdt veel (potentiële) opdrachtgevers bezig. Logisch. Want als je een freelance tekstschrijver of copywriter wilt inhuren, wil je vooraf natuurlijk weten waar je aan toe bent.

De tarieven verschillen afhankelijk van het soort werk en per tekstschrijver. In dit vrije beroep bestaan ook grote kwaliteitsverschillen. Dat zie je terug in de tarieven, maar dat zegt ook weer niet alles. Globaal ligt het uurtarief van goede, professionele tekstschrijvers tussen de 55 en 108 euro (exclusief BTW). Waar je meer exact op moet rekenen, laat ik zien op basis van enkele schaarse onderzoeken op dit gebied.

Tip: Kijk eerst naar goede tekstschrijvers

Een goede tekstschrijver vinden, valt niet altijd mee. Want in deze vrije beroepsgroep is er helaas veel ‘kaf onder het koren’. Een goede tekstschrijver vinden die ook nog past bij jouw organisatie en opdrachten kan ook best lastig zijn. Maar met een paar aandachtspunten valt het best mee. Zie ook dit artikel: 7 tips om een goede tekstschrijver of copywriter te vinden.

Mijn advies: kijk eerst naar goede tekstschrijvers die bij je passen. En bedenk hiervoor goed wat je precies zoekt. Verdiep je daarna in de exacte kosten. Anders ga je appels met peren vergelijken en dan maak je al snel verkeerde keuzes. Kijk ook niet alleen naar ‘kwaliteit vs kosten’, maar ook wat het oplevert. Een tekstschrijver inhuren moet immers een investering zijn die zichzelf terugbetaalt.

Wat kost een tekstschrijver per uur?

Wat kost een tekstschrijver per uur?

Terug naar de hamvraag: Wat kost een tekstschrijver? Je kunt verschillende soorten prijsafspraken maken (per uur, artikel, deelopdracht of zelfs per woord). Per uur is het meest gebruikelijk, zeker bij het vergelijken van tarieven. Vraag een tekstschrijver – zeker in het begin – wel om een urenraming, zodat je vooraf ook echt weet wat je uiteindelijk betaalt. De ene tekstschrijver of copywriter werkt nou eenmaal sneller dan de andere.

Er zijn weinig goede onderzoeksgegevens over tarieven van tekstschrijvers. Het laatste en meest uitgebreide onderzoek is gehouden in 2015 door Tekstnet, de beroepsvereniging van tekstschrijvers. Aangesloten tekstschrijvers (waaronder ikzelf) zijn altijd serieuze professionals die veel waarde hechten aan kwaliteit en hun ontwikkeling. Dat is ook een waardevol eerste filter wanneer je een tekstschrijver zoekt.

Bij het onderzoek onder deze professionals in 2015 bleek 45% een tarief te hanteren tussen de 50 en 75 euro en 37% tussen de 75 en 100. Een klein percentage rekende hogere bedragen. Hogere tarieven komen ook vaak voor bij grote reclame- en communicatiebureaus, die zelf meestal weer gewoon een (goedkopere) freelance tekstschrijver inhuren.

Tarieven tekstschrijvers 2020

De tarieven uit 2015 zijn inmiddels wat achterhaald. Met een inflatiecorrectie op basis van de Nederlandse inflatiecijfers gaat het om deze bedragen:

  • 45% rekent een uurtarief tussen de 55 en 81 euro (excl. BTW)
  • 37% rekent een uurtarief tussen de 81 en 108 euro (excl. BTW)

Dit beeld wordt bevestigd door een kleinschalig onderzoek uit 2019 onder 50 tekstschrijvers (door Lonneke Lodder, meldt vakblad Tekstblad in 2020). Hieruit blijkt ook dat per woord betalen inmiddels verleden tijd lijkt. In 2016 werkte nog 17% van de tekstschrijvers zo, maar in 2019 nog maar 6%.

Om beter zicht te krijgen op de actuele tarieven van tekstschrijvers ben ik inmiddels in gesprek met Tekstnet om een breed nieuw onderzoek uit te voeren naar de tarieven van tekstschrijvers.

Waarin zitten de verschillen?

Waarin zit het verschil tussen de uurtarieven van tekstschrijvers die meestal dus ergens tussen de 55 en 108 euro liggen? Dit lijkt vooral te zitten in de ervaring en eventuele specialismen van tekstschrijvers en het soort teksten dat zij schrijven. Een hoogwaardige en strategische corporate story schrijven, teksten redigeren of ‘productiewerk’ van grote hoeveelheden kwantitatieve ‘content’ vereist immers andere kwaliteiten. Daar staat ook een ander tarief tegenover. Hoogwaardiger vakmanschap kost nou eenmaal wat meer en levert als het goed is ook meer op.

Het uurtarief zegt vaak wel wat over de kwaliteit die je van een tekstschrijver mag verwachten, maar ook weer niet alles. Kijk dus vooral naar de competenties en aantoonbare ervaring van een tekstschrijver of copywriter. En of dat past bij wat je zoekt. Dan kun je ook kijken naar een redelijke prijs-kwaliteitverhouding.

Daarnaast gelden natuurlijk ook marktwerkingsprincipes. Een tekstschrijver die altijd genoeg leuke opdrachten heeft, kan nou eenmaal wat meer vragen dan een tekstschrijver die vaak op zoek moet naar nieuwe opdrachtgevers.

Knop: Meer weten over mijn tekstbureau?