7 tips om een goede tekstschrijver of copywriter te vinden

Een goede tekstschrijver zoeken én vinden blijkt vaak lastig.

Hoe vind je een goede tekstschrijver, redacteur of copywriter als je teksten wilt laten schrijven? Veel bedrijven en organisaties worstelen hiermee, ook na lang zoeken.

In deze vrije beroepsgroep noemen veel mensen zich tekstschrijver of copywriter, maar echt goede tekstschrijvers blijken schaars. En dan moet hij (of zij) ook nog passen bij jouw organisatie en opdrachten. Dat lijkt soms op zoeken naar een speld in een hooiberg. Toch hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Ik deel graag mijn inzichten en tips om snel een goede tekstschrijver te vinden.

Met tekstschrijvers gaat veel mis!

Met het laten schrijven van teksten door een ‘professionele tekstschrijver’ gaat nog veel mis. Opdrachtgevers blijken regelmatig ontevreden over hun tekstschrijver(s), copywriter of tekstbureau. En vaak ook terecht! Er zit veel kaf tussen het koren in deze vrije beroepsgroep.

Veel mensen met wat ‘taalgevoel’ of ambitie als tekstschrijver doen dit werk ‘erbij’ of ze ‘proberen het een tijdje’ zelfstandig. Maar de meesten redden het niet. Want iedereen kan een pen vasthouden, maar daarmee ben je nog geen goede, ervaren tekstschrijver. Ook die ervaring maakt een groot verschil.

Wildgroei onder tekstschrijvers: zeer divers aanbod!

Dat goede tekstschrijvers schaars zijn, heb ik zelf verschillende keren ervaren toen ik meerdere tekstschrijvers zocht voor grotere schrijfprojecten bij mijn opdrachtgevers. Hun kwaliteiten bleken enorm divers: met veel middelmaat en helaas ook opvallend veel negatieve uitschieters. Gelukkig zaten er soms ook hele goede tekstschrijvers tussen. Hoe vind je die? Want het lastige is dat opdrachtgevers vaak pas halverwege een project merken dat er ‘toch iets niet helemaal goed’ gaat.

Wat is een goede tekstschrijver?

Wanneer het ergens is misgegaan, krijg ik als tekstschrijver en eindredacteur soms ook die teksten voorgeschoteld van organisaties. Met de vraag of ik daar ‘nog iets van kan maken’. Dat kan vaak ook wel, maar zonder bronmateriaal kun je van een ‘vier of vijfje’ misschien wel een ‘zeven’ maken, maar zeker geen negen of tien. En dat moet toch het streven zijn.

Een goede tekstschrijver kan zijn opdrachtgever maken of breken. Hij maakt in ieder geval een groot verschil. Niet alleen qua eindresultaat en het rendement van je communicatieprojecten (ROI). Het maakt ook een groot verschil voor de werksfeer en onderlinge samenwerking. Het geeft rust als je teksten zonder zorgen kunt uitbesteden. Omdat je weet dat het goed komt. En het liefst met plezierig en persoonlijk contact. Dat kan gelukkig ook gewoon.

Wat een goede tekstschrijver of copywriter is voor jouw opdracht(en), is deels afhankelijk van jouw doel, organisatie en behoeften. Maar een aantal kwaliteiten is eigenlijk altijd belangrijk.

Een goede tekstschrijver of copywriter…

  • Zegt meer met minder.
  • Hij voelt je goed aan.
  • Weet de gevoelige snaar van je doelgroep te raken.
  • Hij denkt strategisch met je mee.
  • Hij schrijft niet op wat je zegt.
  • Hij vraagt door en denkt verder.
  • Zo kan hij een onderwerp snel doorgronden.
  • Om de tekst echt aantrekkelijk op te schrijven voor je doelgroep(en).

Dat is een vak! Daarin blijft een professionele tekstschrijver zich nog ieder jaar ontwikkelen. Een tekstschrijver of redacteur met een aantal jaren ervaring is daarom echt een pré. In de praktijk blijkt vooral de strategische competentie vaak doorslaggevend, volgens recent onderzoek (van Sluiters, Van der Mast & Van der Pool in 2018)

Zoek verder dan ‘iemand met taalgevoel’

En nee: gevoel voor taal of spelling is geen selectiecriterium. Dat is simpelweg een basisvoorwaarde voor een tekstschrijver. Het is zijn gereedschap. Je kiest een loodgieter ook niet omdat hij goed gereedschap heeft. Daar ga je vanuit! Zo zou het bij tekstschrijvers ook moeten zijn, maar dat is helaas dus niet zo. Maar als de zojuist genoemde kenmerken aanwezig zijn, zit het met dat taalgevoel meestal ook wel goed. Of het valt tijdig op tijdens het selectieproces bij het lezen van e-mails of tekstvoorbeelden. Wel op letten dus, maar selecteer hier niet als eerste op.


Goede tekstschrijver zoeken en vinden: let hierop!

Hieronder vind je 7 tips om een goede tekstschrijver of copywriter te zoeken.

Tip 1: Weet goed wat je zoekt

Het vinden van een goede tekstschrijver begint met realiseren wat jij nodig hebt. Is het een eenmalige opdracht? Zoek je structurele samenwerking? Wat voor soort teksten wil je laten schrijven? Heb je genoeg aan één tekstschrijver? Of kies je er liever twee met specifieke kwaliteiten? Want voor het schrijven van webteksten (met SEO), een whitepaper, strategisch persbericht of column (als ghostwriter) zijn verschillende ‘pennen’ nodig. En niet elke tekstschrijver of tekstbureau heeft die allemaal in huis.

Een goede tekstschrijver moet in mijn ogen wel meerdere ‘pennen’ hebben en verschillende schrijfstijlen beheersen. Kijk goed hoe dat bij jouw kandidaten zit (vraag ‘ruwe’ voorbeelden van aangeleverde teksten) en of dat past bij jouw behoeften. Tekstschrijvers met een ‘journalistieke feel’ blijken vaak minder goed als copywriter van strategische of verleidende (commerciële) teksten. En andersom! Maar er zijn ook tekstschrijvers die beiden in zich hebben. Wees er zuinig op!

Tip 2: Kies bewust: een specialist of juist niet?

Zoek je een tekstschrijver die gespecialiseerd is in jouw vakgebied of juist niet? Als opdrachtgever kies je voor de ‘zekerheid’ en je eigen geruststelling snel voor iemand die je branche of product al goed kent. Toch is dat geen must voor een goede tekstschrijver. Als vakman moet hij onderwerpen snel kunnen doorgronden om ze daarna aantrekkelijk op te schrijven voor je doelgroep(en). En wie kiest voor een specialist, vist wel automatisch in een veel kleinere vijver. Let dan goed op of de tekstschrijver naast de inhoud ook bij je past qua soorten teksten en zijn manier van werken.

Je kunt natuurlijk ook wél bewust kiezen voor een specialist. Dat kan heel handig zijn. Zeker als hij over hele specifieke producten of diensten moet schrijven. Een specialist hoef je vooraf vaak minder uit te leggen. Mijn eigen opdrachtgevers vinden het bijvoorbeeld prettig dat ik als tekstschrijver gespecialiseerd ben in ICT & Innovatie en in de Arbeidsmarkt & HRM. Met een specialist kun je vaak sneller inhoudelijk de juiste koers bepalen. En hij kan meedenken! Een tekstschrijver die klakkeloos uitvoert wat je voorstelt, biedt vaak minder toegevoegde waarde.

Wat je ook kiest: kies bewust voor een specialist of juist niet. Ga je daar wel voor, kijk dan goed voor wat voor opdrachtgevers een tekstschrijver of redacteur werkt en over wat voor soort onderwerpen hij al geschreven heeft. Vraag ook gerust om voorbeelden.

Tip 3: Let op ervaring, opdrachtgevers en voorbeelden

Kijk wel goed naar de bestaande opdrachtgevers en ervaring van een tekstschrijver of copywriter. Niet alleen om te kijken of daar vergelijkbare organisaties tussen zitten zoals de jouwe, want het zegt ook wat over de capaciteiten van een tekstschrijver. Kan hij de opdracht(en) aan? Een tekstschrijver die veel verschillende soorten opdrachtgevers heeft, is waarschijnlijk flexibel en veelzijdig. Vraag naar relevante voorbeelden van hun werk. En vraag niet alleen naar eindproducten (daar heeft misschien nog een eindredacteur aan gewerkt). Vraag juist naar de originele teksten, die zij hebben aangeleverd bij een opdrachtgever: de ‘ruwe’ teksten, die ik eerder ook al noemde. En stel ook eens een strategische vraag over jouw opdracht! Dan merk je al snel of een tekstschrijver, redacteur of copywriter ook kan adviseren en meedenken.

Tip 4: Pas op met freelance platforms

Je ziet tegenwoordig veel platforms die opdrachtgevers en zelfstandigen of freelancers bij elkaar brengen. Dat lijkt aantrekkelijk, maar wees hier voorzichtig mee! Want juist in de markt van tekstschrijvers met die enorme kwaliteitsverschillen is dat echt een risico. Terwijl de platforms weinig mogelijkheden en garanties bieden om daar goed op te selecteren.

Wie alleen een goedkope tekstschrijver zoekt, voor niet al te hoogwaardige teksten kan zo’n platform misschien gebruiken, maar naar een echt goede tekstschrijver zou ik altijd zelf op zoek gaan! Echt goede tekstschrijvers zijn vaak ook niet aangesloten bij deze freelance- en bemiddelingsplatforms. Goede tekstschrijvers zijn schaars en zij hebben het al druk genoeg zonder deze kanalen. Eigenlijk is het net als met restaurants: ik eet toch liever bij een goed gevuld restaurant, dan bij het lege restaurant ernaast. Dat is toch vast niet voor niks…

Tip 5: Zelf een tekstschrijver zoeken: vraag anderen om tips

Het is dus aan te bevelen om zelf een tekstschrijver te zoeken. Dat kan via Google (zoek op: tekstschrijver en tekstbureau, eventueel met extra zoektermen), maar kijk dan wel goed naar hun ervaring, opdrachtgevers en portfolio. Vraag eventueel extra voorbeelden bij iemand op voor je echt met hem of haar in zee gaat. Het is ook zeker aan te bevelen om anderen te vragen naar goede tekstschrijvers en hun ervaringen, maar kijk wel goed of een kandidaat dan ook bij jou past. Selecteer een aantal tekstschrijvers en maak daaruit de uiteindelijke keuze. Het is ook mogelijk om via de beroepsvereniging Tekstnet (zie de volgende tip) een tekstschrijver te zoeken.

Tip 6: Beroepsvereniging helpt aanbod ordenen  

Kaf en koren op voorhand scheiden, valt niet mee. Want aan de website van een tekstschrijver en een klein portfolio kun je niet altijd zien of het ook om een goede, ervaren professional gaat. En als je eindproducten te zien krijgt, heeft er mogelijk nog een eindredacteur naar de teksten gekeken. Wat wel kan helpen bij het selecteren, is controleren of een tekstschrijver of copywriter is aangesloten bij beroepsvereniging Tekstnet. Daar vind je sowieso geen amateurs, maar alleen professionele tekstschrijvers die veel waarde hechten aan hun kwaliteit en ontwikkeling. Dat is nog geen 100% garantie, maar wel een goed aandachtspunt bij de voorselectie van kandidaten. Daarna kun je vooral kijken naar hun specifieke kwaliteiten en of iemand echt past bij jou en je organisatie.

Tip 7: Overweeg duurzame samenwerking met tekstschrijver

Een goede tekstschrijver ‘maak’ je als opdrachtgever deels ook zelf! Niet alleen door te zorgen voor een goede briefing en goede input voor de teksten, maar ook door te zorgen voor goede samenwerking. Dat doe je uiteraard samen. Wanneer je vaker een tekstschrijver, copywriter of redacteur nodig hebt, is het ook zeker de moeite waard om een duurzame samenwerking voor de langere termijn aan te gaan. Dat geeft naar mijn ervaring de beste resultaten en het werkt voor iedereen het meest prettig en efficiënt. Daarom werk ik bij mijn tekstbureau bijna alleen duurzaam samen met een selecte groep opdrachtgevers. Daardoor ken ik iedere opdrachtgever echt goed en kan ik soms bijvoorbeeld ook wat extra tijd investeren in opdrachten en de samenwerking, zonder dat ieder uurtje altijd direct vergoed hoeft te worden. Het gaat uiteindelijk om prettig samenwerken en om samen mooie resultaten te boeken.

Succes met de zoektocht! En heb je een goede tekstschrijver gevonden? Wees er zuinig op!