Copywriter inhuren? Wat is het verschil met een tekstschrijver?

Wil je een copywriter inhuren óf een tekstschrijver? En wat is het verschil precies? Dat is handig om te weten als je op zoekt gaat naar een professionele freelancer voor de uitvoering van je communicatie- of marketingbeleid. Beide termen worden regelmatig door elkaar gebruikt, maar er zijn wel degelijk verschillen!
Verschil copywriter en tekstschrijver
Dat beide begrippen in Nederland en België door elkaar gebruikt worden, kan verwarrend zijn wanneer je een professionele tekstspecialist zoekt. In de praktijk noemen tekstschrijvers zich soms copywriter en andersom. Deze verwarring is ontstaan doordat de oorspronkelijk Engelse term ‘copywriter’ vertaald naar het Nederlands ‘tekstschrijver’ betekent. Maar in het Nederlands hebben beide begrippen feitelijk toch een iets andere betekenis. Eigenlijk is het werk van tekstschrijver een overkoepelende term. Daarbinnen is het werk van een copywriter een specialisme, vaak met een meer commercieel karakter.
Wat doet een tekstschrijver?

De brede term ‘tekstschrijver’ wordt formeel gebruikt voor professionals die uiteenlopende informatieve (zakelijke) teksten schrijven. Dit kan gaan om lange of korte teksten. Van webteksten en artikelen voor magazines tot teksten voor brieven, brochures, persberichten, whitepapers of informatieve blogs. Binnen het brede vak van tekstschrijvers hebben veel professionals specialismen: inhoudelijk en qua soorten teksten die ze schrijven. Er zijn bijvoorbeeld tekstschrijvers die gespecialiseerd zijn in aanbestedingsteksten of juridische teksten.
Zelf schrijf ik als tekstschrijver een breed scala aan teksten waarin creativiteit en strategie elkaar vaak ontmoeten. Ook heb ik verschillende inhoudelijke specialismen.
Wat is een copywriter?
Een copywriter is formeel een tekstprofessional die gericht is op het schrijven van de meer wervende, commerciële teksten. Meestal voor het maken van ‘reclame’ en het overhalen van lezers om iets te kopen of tot een bepaalde actie over te gaan. Daar komt de nodige creativiteit bij kijken om de gevoelige snaar van de doelgroep te raken. De commerciële teksten bevatten vaak een duidelijke ‘call to action’. De kunst van een goede freelance copywriter is dat hij verschillende stijlen en technieken beheerst waardoor de tekst lezers overtuigt maar ook weer niet té commercieel overkomt.
Tekstschrijver én copywriter inhuren?

Wil je nu een freelance copywriter inhuren óf een tekstschrijver? Als het goed is, weet je na de bovenstaande uitleg beter wat je zoekt. Het kan ook zijn dat je op verschillende momenten een tekstschrijver én een copywriter zoekt. Gelukkig zijn er ook freelance tekstschrijvers (waaronder ikzelf) die copywriter én tekstschrijver zijn. Kijk dan vooral of de kennis, ervaring en inhoudelijke specialismen van een freelancer bij je passen.
Het snel kunnen doorgronden van specialistische onderwerpen hoort – wat mij betreft – bij het vak van tekstprofessionals, maar soms kunnen inhoudelijke specialismen waardevol zijn. Zelf heb ik bijvoorbeeld veel ervaring als ICT copywriter en schrijf ik als creatieve copywriter én tekstschrijver veel over onder andere: Innovatie, de Arbeidsmarkt & HRM en & Natuur en Duurzaamheid.
Freelance B2B copywriter
Tot slot nog één tip als je een freelance copywriter of tekstschrijver wilt inhuren. Kijk goed of jouw kandidaten ervaring hebben met het schrijven voor de juiste doelgroep(en). Het schrijven voor een brede of specifieke groep consumenten is wat anders dan wanneer je bedrijf vooral B2B (Business-to-Business) contacten heeft. Dit wordt nogal eens onderschat, maar hiervoor schrijven, blijkt vaak toch echt een vak apart. Dan kan een freelance B2B copywriter (of tekstschrijver) echt een aanrader zijn. Veel tekstprofessionals zullen dit niet expliciet benoemen in hun profiel, maar vraag er zeker naar als dit belangrijk voor je is.
ZIE OOK:
7 tips om een goede tekstschrijver te vinden
