Storytelling is meer dan verhalen vertellen

Over storytelling bestaan veel misverstanden, merk ik als  tekstschrijver en copywriter.

Als tekstschrijver en copywriter word ik door organisaties regelmatig gevraagd om teksten te schrijven voor storytelling. Over deze populaire term bestaan alleen veel misverstanden. Meestal wil een opdrachtgever namelijk alleen ‘verhalende teksten’. Die schrijf ik ook bij mijn tekstbureau. Echte storytelling kan ook heel krachtig zijn, maar je moet er wel bewust voor kiezen en goed weten waarvoor je het inzet.

Veelzijdig in te zetten

Deze methode is op zeer verschillende manieren te benutten. Bijvoorbeeld voor onderzoek, branding, interne communicatie of verandertrajecten in organisaties. Eigenlijk voor alles waar ECHTE verhalen je boodschap of (communicatie)doel versterken. Feitelijk is het een methodiek om hiervoor persoonlijke verhalen te benutten. Die verhalen moeten wel echt zijn en zeker geen sprookjes.

WAT het precies is en HOE het werkt, lees je bij deze uitleg over mijn werk als storytelling tekstschrijver. Het gaat in ieder geval om veel meer dan een ‘corporate story’. De behoefte daaraan is vaak de aanleiding om bij mij als tekstschrijver en copywriter aan te kloppen.

Storytelling bij verandertrajecten

Door mijn ervaring met storytelling en mijn specialisme als tekstschrijver voor de Arbeidsmarkt & HRM werd ik in 2017 door een tijdschrift gevraagd hierover een groot artikel te schrijven (voor PW, vakblad voor HRM). Dit ging specifiek over de toepassing bij verandertrajecten in grote organisaties.

Dit artikel (met praktijkvoorbeelden) gaf mooi weer hoe diepgaand de methodiek te benutten is. In dit geval bijvoorbeeld om belangrijke veranderbelemmeringen weg te nemen, bij medewerkers én (verander)managers. En dat het vooral meer dan een trucje moet zijn. “Het moet als complete methodiek worden ingezet”, stelt ook Annet Scheringa, auteur van het boek ‘Storypower, verhalen die je organisatie veranderen‘ in het artikel. Ik sta ook stil bij de ROI (Return On Investment) van de methodiek, want die moet er natuurlijk ook zijn.

Een verkorte online versie van mijn artikel over storytelling vind je op de website van PW.

Meer weten?

Als je meer wilt weten of lezen over dit onderwerp, laat het mij gerust weten met een e-mail.