Blogs & webteksten met SEO: hoe werkt het echt?

Voorbeeld van teksten voor blogs en landingspagina's van mij als tekstschrijver met een SEO-strategieAls tekstschrijver schrijf ik voor mijn opdrachtgevers veel landingspagina’s, blogs en nieuwsberichten, waarvoor zoekmachineoptimalisatie (SEO) heel belangrijk is. Vroeger werden daarvoor belangrijke keywords ‘online gedumpt’, maar dat werkt (gelukkig) niet meer. Tegenwoordig moet je inhoudelijk echt wat te bieden hebben en belangrijke keywords voor langere tijd strategisch inzetten. Dus is een goede content- en SEO-strategie belangrijk. Maar hoe werkt dat precies?

Een mooi voorbeeld is de aanpak vanuit mijn tekstbureau voor GrowPromoter (zie ook hun case in mijn portfolio). Deze opdrachtgever is gespecialiseerd in online tevredenheidsonderzoek onder klanten en medewerkers. Om hun website en platform voor dit onderzoek goed vindbaar te maken, schrijf ik regelmatig blogs en nieuwe inhoudelijke landingspagina’s, vanuit een duidelijke SEO-strategie voor de langere termijn.

Nauwe samenwerking met SEO-strateeg

Ik werk voor deze aanpak nauw samen met een SEO-strateeg. In dit geval Marcel Wassenaar,  waarmee ik ook voor andere opdrachtgevers samenwerk. Ik schrijf alle teksten op basis van zijn zoekwoordenanalyses en de SEO-strategie, die hij vooraf uitstippelt (voor de langere termijn). Dat gaat dus veel verder dan alleen ‘even’ wat belangrijke keywords op de juiste plekken in de tekst gebruiken.

Geschreven voor mensen, vindbaar voor Google

Het gaat juist om de optelsom van al die teksten en keywords bij elkaar en de links tussen de teksten. En dan moeten de teksten niet alleen ‘leuk’ zijn voor Google, maar inhoudelijk ook voor de doelgroep. Ik schrijf de teksten op basis van schriftelijke input en korte interviews (vaak 1 voor meerdere teksten) met de specialisten van GrowPromoter. Vaak doe ik ook nog wat aanvullende research.

In 2017 waren de teksten vooral gericht op inhoudelijke thema’s op het gebied van modern tevredenheidsonderzoek. In 2018 gaan ze meer over de uitdagingen en behoeften in verschillende branches. Na de afstemming vooraf met de SEO-strateeg en het schrijven van de teksten, doet de SEO-expert ook nog een eindcheck voor de laatste SEO-finesses. Die actuele expertise in zijn hoofd, daar kan geen SEO-tool tegenop, ook omdat de wetten van Google continu veranderen.

En wat levert het op?

Sinds GrowPromoter deze koers volgt, is het aantal leads verdubbeld. En dat in een kleine markt waar de leads niet voor het oprapen liggen.Ook  worden blogs geschreven voor vakmedia, waaraan GrowPromoter bijdraagt als expert in customer experience (CX) en employee experience (EX). Dat geeft ook weer extra spin-of.

Deze strategie van GrowPromoter verdient zichzelf ruimschoots terug. En dat is natuurlijk de bedoeling. Investeren in marketing en communicatie moet zichzelf immers ruimschoots terugbetalen, met een duidelijke Return on Investment (ROI).

Bekijk hier de blogs van GrowPromoter >

Meer weten?

Wil je meer weten over deze aanpak met SEO-teksten? Stuur een e-mail of bel me even.