SEO tekstschrijver

SEO tekstschrijver voor geoptimaliseerde webteksten

Grip op content marketing met geoptimaliseerde webteksten van een SEO tekstschrijver.

Geoptimaliseerde webteksten (SEO) en goede content creatie zijn cruciaal voor een succesvolle internet marketingstrategie. Schrijven van vindbare webteksten, blogs en nieuwsberichten die ook nog prettig lezen, is echter een vak apart. Als SEO tekstschrijver ga ik graag aan de slag met je eigen zoekwoordenanalyse.

Heb je die nog niet? Geen probleem. Ik werk samen met verschillende online en SEO strategen. Samen zorgen wij voor SEO geoptimaliseerde content. Hoe? Ik maak het graag concreet met een praktijkvoorbeeld.

Wat zijn SEO geoptimaliseerde webteksten en content?

SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimalisation). Daarbij worden de begrippen content marketing en content creatie tegenwoordig vaak door elkaar gebruikt. Toch zijn dit verschillende zaken. Content creatie is simpelweg het (laten) produceren van communicatieboodschappen. Het liefst afgestemd op je overkoepelende content marketing strategie. De content kan bestaan uit blogs, nieuwsberichten, landingspagina’s, video’s of bijvoorbeeld infographics voor je website of bijvoorbeeld Instagram. Voor goede vindbaarheid via zoekmachines (als Google en Bing) is content optimalisatie belangrijk. Zo wordt het SEO geoptimaliseerde content, met dus ook SEO geoptimaliseerde webteksten.

Content strategie: groeien door een optelsom

Om meer rendement en conversie uit je website te halen, is tegenwoordig meer nodig dan alleen ‘even’ de juiste zoekwoorden op de juiste plek zetten. Veel organisaties worstelen ook met hun content strategie. Toch is dat niet nodig. Alleen voor SEO van je belangrijkste content is een content optimalisatie strategie voor langere tijd nodig. Daardoor word je website beter gevonden en kun je bezoekers inhoudelijk ook echt iets bieden waar zij wat aan hebben. Anders klikken ze direct weer weg en dan heb je helemaal niets aan die extra bezoekers.

Met content optimalisatie voor langere termijn ontstaat een belangrijke optelsom van teksten, gebruikte zoekwoorden en links tussen de teksten. Daardoor begrijpen zoekmachines beter waar je website over gaat. Zo kom je bij relevante doelgroepen hoger in de zoekresultaten naar voren. Bovendien houden inhoudelijk interessante teksten bezoekers langer vast. Dat is niet alleen waardevol voor hen, maar ook voor je conversie én je ranking in Google (en andere zoekmachines).

SEO tekstschrijver voor SEO geoptimaliseerde content

Naast een SEO-strateeg benutten organisaties voor hun content creatie steeds vaker een gespecialiseerde SEO tekstschrijver of een SEO copywriter voor het schrijven van geoptimaliseerde webteksten. Vooral omdat bedrijven en organisaties meer goede content willen creëren én omdat SEO geoptimaliseerde content schrijven simpelweg best ingewikkeld is. Een SEO tekstschrijver of copywriter moet de SEO strategie en principes goed begrijpen, maar tegelijkertijd ook zorgen voor prettig leesbare teksten die je doelgroep overtuigen of aanzetten tot actie.

Content creatie in de praktijk

Dat het werkt, blijkt waarschijnlijk al uit het feit dat je dit nu leest. Maar hoe werkt de samenwerking tussen mij als tekstschrijver van webteksten en een SEO strateeg in de praktijk? Dat verschilt uiteraard per organisatie, maar vaak werkt het bij mijn tekstbureau ongeveer zo:

Samen met de opdrachtgever bepalen we de online strategie. De SEO strateeg maakt een bezoekersanalyse van je website, met een zoekwoordenanalyse en een advies (ook voor de snelheid van je website). De zoekwoordenanalyse is waardevol voor het direct optimaliseren van webteksten en voor de content creatie op langere termijn. Onderwerpen die hieruit komen, koppel ik als SEO tekstschrijver aan de inhoudelijke thema’s die je als opdrachtgever belangrijk en interessant vindt voor je doelgroep(en). Zo krijgen we een waardevolle lijst met onderwerpen: je content agenda. Daarmee kan ik grotendeels zelfstandig aan de slag. Daar heeft een opdrachtgever weinig omkijken naar.

Alle belangrijke onderwerpen komen op een planning en per tekst voor een nieuwsbericht, blog of landingspagina (die teksten versterken elkaar onderling ook weer) stem ik met de SEO-specialist af welke zoekwoorden belangrijk zijn. Ik schrijf de webteksten en als die voor de opdrachtgever inhoudelijk akkoord zijn, doet de SEO-specialist nog een korte eindcheck voor de laatste SEO-finesses en bijvoorbeeld link building. Dat is een belangrijke laatste stap, want veel actuele expertise zit in zijn hoofd. De wetten van Google (en andere zoekmachines) veranderen continu en ‘SEO-tools’ lopen daarbij altijd een beetje achter. Een goede specialist maakt hierbij een groot verschil. En dat zie je later terug in de bezoekersaantallen en je conversie.

Praktijkvoorbeeld met SEO geoptimaliseerde webteksten

Als je nog meer wilt weten over de aanpak en resultaten in de praktijk? Bekijk dan eens dit praktijkvoorbeeld van mij en een SEO strateeg (MW Concept) bij een van mijn opdrachtgevers:
Blogs & webteksten met SEO, hoe werkt het echt?

Als SEO tekstschrijver in Kampen werk ik met mijn tekstbureau voor opdrachtgevers door heel Nederland.

Knop: Voorbeelden zien? Bekijk mijn portfolio!