Creatieve teksten

Hoezo creatieve tekstschrijver?

Strategische én creatieve tekstschrijver Eric Hoogeweg.

Creatieve teksten schrijf ik graag. Hiervoor kloppen opdrachtgevers vaak bij mij aan. Opvallend veel vaker sinds mijn dichtbundel Moderne gedichten voor mannen verscheen. Die opdrachtgevers zoeken vaak geen gedichten, maar creativiteit. Maar wat zoek je als opdrachtgever nou precies? En wat is dan een creatieve tekstschrijver? Ik maak het inzichtelijk vanuit mijn eigen praktijk.

Wat zoek je nou écht?

Het vinden van een tekstschrijver of copywriter die bij je past, kan best lastig zijn. Dit komt deels door het enorm brede aanbod van tekstschrijvers (in kwaliteitsverschillen en specialismen) in deze vrije beroepsgroep. Maar ook omdat opdrachtgevers niet altijd goed weten wat ze écht zoeken. Vooral het belang van strategische kwaliteiten wordt vaak over het hoofd gezien. Terwijl die vaak doorslaggevend blijken voor de waardering van een tekstschrijver.

Het klinkt wat ongemakkelijk om over jezelf te zeggen, maar mijn grootste kracht als tekstschrijver is het combineren van strategisch inzicht met creatieve teksten. Als beide componenten nodig zijn, vind ik opdrachten het leukst en ben ik op mijn best. Dat heb ik door de jaren heen ontdekt. En hier ben ik me ook steeds meer op gaan richten. Hierdoor heb ik ook meer geleerd over de behoeften van opdrachtgevers.

Wat zijn creatieve teksten?

Als iemand een creatieve tekstschrijver zoekt, is dat vooraf vaak al duidelijk. Dat is prettig bij je zoektocht, al wordt het aanbod van kandidaten ook meteen kleiner. Dan zijn creatieve teksten gewenst, meestal samen met enkele andere criteria. Zoals bepaalde ervaring, inhoudelijke specialismen of bijvoorbeeld strategische kwaliteiten.

Voor een tekstschrijver of copywriter gaat creativiteit vaak wel verder dan alleen het beoogde eindresultaat. Al is dit voor de opdrachtgever wel een prima uitgangspunt. Als opdrachtgevers bij mij aankloppen voor creatieve teksten denken ze bijvoorbeeld aan een onderscheidend script voor een bedrijfsfilm, een column (van mij of geschreven als ghostwriter namens iemand anders), een creatieve vacaturetekst of wél een of meer moderne gedichten voor een speciale toepassing.

Bekijk hier een voorbeeld van een voice-over tekst uit mijn ‘pen’ voor een bedrijfsfilm.

Creatieve tekstschrijver maakt het verschil

Maar ook in de meer ‘standaard’ teksten zoals blogs, klantcases, SEO webteksten of persberichten kan de juiste dosis creativiteit een groot verschil maken. Sterker, daarmee kun je dan juist onderscheidend zijn en de doelgroep weten aan te spreken. Dit verschil maak je dan al eerder in het schrijfproces.

Voor mij kan een whitepaper, boekje of voice-overtekst juist heel spannend en uitdagend zijn, als er ruimte is voor creativiteit. Waar dat uiteindelijk precies in gaat zitten, verschilt per keer. De ene keer gaat het om creatieve taal en koppen, maar de andere keer om de gekozen insteek of juist een iets anders aangevlogen werkproces dat betere resultaten oplevert. Zo ‘bouw’ ik niet alleen creatieve teksten, maar ook aan een werkwijze. Of bijvoorbeeld een manier om belangrijke zoektermen online vindbaar te maken, terwijl het verhaal inhoudelijk ook echt interessant is voor de doelgroep.

Creativiteit moet ook vooral geen ‘trucje’ worden. Het vereist vermogen om (samen) net iets anders naar dingen te kijken. En soms ook wat moed om oude ‘zekerheden’ los te laten. Als creativiteit gewenst is, help ik opdrachtgevers soms ook met dit proces. Ik maak het verschil dus niet alleen. Dat doen we vaak ook samen.

Voorbeelden van creatieve teksten

Creativiteit en strategie gaan vaak samen. Bijvoorbeeld doordat een strategisch doel van een opdrachtgever op een creatieve manier een aantrekkelijke vorm krijgt voor je doelgroep. Ik werd bijvoorbeeld gevraagd om een boekje te maken over fondsenwerving. Een onderwerp dat op zich best ‘saai’ kan zijn. Maar niet als je de inhoud en vorm op een creatieve manier afstemt en een praktische insteek kiest. Opdrachtgever Annerieke Otten wilde dat graag en ik kreeg de vrijheid om te spelen met tekst. Door goede afstemming met de vormgever werd dit boekje een praktisch stappenplan voor de doelgroep. Hierdoor kon ik de teksten ook zo kort mogelijk houden. Dis is een pagina uit dit boekje:

Voorbeeld creatieve teksten in boekje over fondsenwerving.

Eigenlijk kun je iedere soort tekst ‘standaard’ of aantrekkelijk maken. Zelfs een gebruiksaanwijzing! Of neem een script voor een korte filmpje met een voice-overtekst. Daar zijn veel standaard voorbeelden van. En soms is het ook prima als iets vooral functioneel is uitgelegd. Het ligt eraan wat je doel is. Maar als je iets onderscheidend wil maken, is creativiteit nodig. Daar moet je dan ook wat ruimte voor durven geven, ook al voelt dat misschien spannend. Je weet immers nog niet precies wat je krijgt. Het resultaat overtreft vaak wel alle verwachtingen.

Dan kan het bijvoorbeeld zijn dat ik als creatieve tekstschrijver een script voor een filmpje over reanimatie (voor de Nederlandse Reanimatie Raad) baseer op het ritme van een hartslag. De teksten (in beeld, voor de voice-over en vertaald naar de visuele weergave) bepaalden uiteindelijk ook de volgorde van de beelden. Maar je kunt ook met de beelden beginnen. Zoiets maken, kost niet per se extra tijd. Het is vooral een keuze. Het gaat er vooral om dat er ruimte voor creativiteit is en dat duidelijk is dat dit gewenst is. Het reanimatiefilmpje kreeg uiteindelijk ook een internationaal vervolg.

Creativiteit is onuitputtelijk

Het mooie van creativiteit is dat het zichzelf versterkt en oneindig is. Je kunt het met creatieve technieken aanboren, maar toegepast in een opdracht moet je het wel goed afbakenen met een doelgerichte (strategische) insteek.

“Creativiteit is onuitputtelijk. Hoe meer je het gebruikt, hoe meer je ervan krijgt.”

Maya Angelou (dichter en schrijver 1928-2014)

Zelf merk ik ook dat mijn creatieve en soms autonome creaties (zoals gedichten of mijn teksten en muziek als songwriter) ook mijn andere teksten zijn gaan beïnvloeden. Op een positieve manier, doordat ik ze vrijer en op verschillende manieren ben gaan benaderen en uitwerken. Hierdoor kan ik bijvoorbeeld meer zeggen met minder woorden.

Tot slot nog een inspirerende tip voor iedereen die ook creatiever wil schrijven (of andere dingen maken):

“De ergste vijand van creativiteit is twijfelen aan jezelf.”

Sylvia Plath (dichter 1932-1963)

Wil je mij uitdagen?

Heb je (ook) behoefte aan creatieve teksten en ben je benieuwd of jouw uitdaging bij mij past? E-mail je vraag dan gerust vrijblijvend.